BREAKING NEWS
.

POLITIK

OPINI & ANALISA

AGENDA & RELAWAN

Tuesday, March 11, 2014

Penduduk Dengar Dentuman Keras di Marang Diduga Pesawat Malaysia Airlines



KUALA LUMPUR - Penduduk di Kampung Pantai Seberang Marang di Marang mengaku mendengar suara dentuman keras pada Sabtu (8/3/2014) pagi. Suara dentuman keras itu datang dari timur laut Pulau Kapas yang diduga ada kaitannya dengan pesawat Malaysia Airlines Penerbangan MH370 yang hilang.

Beberapa penduduk Marang pun pada Selasa (11/3/2014) pagi telah membuat laporan ke kepolisan Daerah Marang sekitar pukul 10.30 waktu setempat.
Salah seorang penduduk, Alias Salleh (36), berkata pada pukul 1.20 pagi ketika itu ia bersama tujuh rekannya sedang bersantai duduk di bangku yang berjarak kira-kira 400 meter dari pantai Marang, tiba-tiba mereka dikejutkan dengan suara keras seperti pesawat terbang.
"Bunyi yang kuat dan menakutkan itu kami yakini datang dari timur laut Pulau Kapas. Setelah itu kami bergegas ke arah tersebut untuk mendekati asal bunyi itu," ujar Salleh seperti dikutip kantor berita Malaysia, Bernama.
“Kami mencari di sekitar Pantai Rhu Muda namun tidak menemui apa-apa yang mencurigakan," kata Alias Salleh, seorang pemandu lori.
Ditanya mengapa ia baru membuat laporan setelah empat hari kejadian, bapak tiga anak mengatakan karena sudah empat hari dicari di sekitar Vietnam, namun pesawat Nahas itu tidak diketemukan.
Sementara itu, Mohd Yusri Mohd Yusof (34) menjelaskan suara keras awalnya disangka fenomena tsunami.
"Bunyi bising yang kedengaran seperti suara kapal terbang itu dapat kami dengar selama dua menit," jelasnya.
"Saya mengambil keputusan ini (membuat laporan) selepas berasa curiga dengan bunyi itu dan ditambah lagi dengan laporan media berkaitan kasus kehilangan pesawat," katanya.


(Surya/atwika Rumeksa )

Editor: Yulis Sulistyawan 
TRIBUNNEWS.COM, Selasa, 11 Maret 2014 21:36 WIB
 
 
Copyright © 2013 JokoWidodo.ORG
Powered by Blogger